Projekt HEIMATHUIS - WELKOM

Ik ben opgegroeid in Neder-Beieren; een bosachtige streek vol folklore, volksvertellingen. Zo groeide vroeg in mij de behoefte om voorwerpen uit mijn directe omgeving te decoreren en eigen te maken; een behoefte die zo oud is als de mensheid zelf.

Art for the real life, wil ik maken en zodoende (volks)kunstenaar worden. Houtsneden maken, waarbij het veredelde object de gebruiks- en marktwaarde doet overstijgen; het ding wordt kunstobject. Een object dat niet enkel een functie heeft, maar de beschouwer/gebruiker de mogelijkheid geeft te herkenen, om zich te identificeren.

Voor mij is beeldend kunstenaar of vormgever zijn, het beantwoorden aan deze fundamenteel, menselijke behoefte aan identificatie, het zoeken naar verbindingen en eenheid: Het verbonden zijn met de eigen omgeving.

Mijn eigen leefomgeving, mijn huis, is het uitgangspunt in het project `t huis, thuis, het Heimat-huis. Heimat wordt hier artistiek toegeëigend. Het verlangen verbeeldt en toch thuis zijn. Heimat is daarbij niet eenzijdig, en exclusief, maar juist veelzijdig en vol betekenissen. Heimat is verbonden aan het nu en kan niet opgelegd worden. Eén Heimat is te weinig!

Matthias Marzodko (1971) studeert Vrije vormgeving aan het Sandberg Instituut. Matthias is al lang weg uit zijn heimat, maar hij mist haar niet: hij werkt aan een eigen heimat.

woensdag 29 juli 2009

Nice expo from people from street


Geen opmerkingen:

Een reactie posten